DVD: Het Zwaard van Ardoewaan

Het Zwaard van Ardoewaan

Al van bij de start van de dvd-reeks vrt-klassiekers zat ik uit te kijken naar de release van Het Zwaard van Ardoewaan, de jeugdreeks uit 1972. Afgelopen weekend was het zover: de box lag in de winkel. Nu, drie dagen later, heb ik hem helemaal uitgekeken, en het was een blij weerzien.

Het verhaal begint als de tweelingbroers Huoon (Jef Demedts) en Morholt (ook Jef Demedts) terugkeren van een kruistocht in hun thuisland Ardoewaan. Bij hun thuiskomst ontmoeten ze de mysterieuze kluizenaar Karanog (Roger Coorens), die hen vertelt dat de pest heeft huisgehouden in het land en dat hun vader, de heer van Ardoewaan, dood is. Bij aankomst op de burcht blijkt dat ook Morholts vrouw Beatrijs overleden is, enkel Huoons vrouw Freda (Vera Veroft), hun zoontje Rohalt (Patrick Struys) en Morholts zoontje Gawijn (Norbert Van Dorpe) leven nog. Morholt kan één en ander moeilijk verkroppen, en dat betert er niet op als een proef één van hen moet aanduiden als de nieuwe heer van Ardoewaan: het zwaard van Ardoewaan, Bragnit, zit stevig vast in een balk in de stal, en degene die hem eruitkrijgt wordt de nieuwe heer. Morholt stort zich op het zwaard, maar slaagt er niet in dit uit de balk te halen, iets wat Huoon wel lukt. Als Morholt Ardoewaan wil verlaten, biedt Huoon hem de helft van het land aan omdat hij niet van zijn broer wil scheiden. Morholt accepteert, maar blijft verbitterd omdat hij slechts tweede keus is.

Na de pest heeft Gorneval (Ward De Ravet), heer van het gelijknamige naburige rijk, een aantal van zijn vrije boeren gevraagd de verlaten landen van Ardoewaan te bewerken. Eén van hen is Orm (Raymond Bossaerts) en diens vrouw Rikki (Chris Lomme). Morholt beschouwt hen echter als slaven, en als hij Orm betrapt op het eten van wild, wellicht geschoten in de bossen van Ardoewaan, rust hij niet vooraleer hij hem klein gekregen heeft. Orm keert echter terug naar Gorneval, maar blijft stropen. Morholt vraagt aan heer Gorneval om maatregelen te nemen, en als dat niet snel genoeg gebeurt, neemt hij het recht in eigen hand, en komt zo met Gorneval in conflict – dit draait uit op een uitdaging tot een duel. Als Huoon hiervan hoort, is hij zeer bezorgd, daar Morholt een slecht been heeft, gevolg van een wonde opgelopen tijdens de kruistocht. Stiekem neemt hij Morholts plaats in en gezien beide ridders een helm dragen, herkent Huoon Gorneval niet en vice versa. Gorneval doodt Huoon en ziet dan in dat hij de verkeerde broer tegenover zich had. Hij zweert als boetedoening nooit meer een zwaard te zullen aanraken en blijft op zijn beurt verbitterd achter.

Na Huoons dood, trouwt Morholt met Freda, en wordt hij heer van geheel Ardoewaan tot Rohalt volwassen is om zijn deel van het land in bezit te nemen. Als tijdens een picknick Rohalt af- en verdwaalt, gaat iedereen naar de jongen op zoek. Morholt is degene die hem slapend vindt, maar in plaats van hem terug te brengen, draagt hij Rohalt verder de bergen in en legt hem te vondeling, in de hoop dat zijn zoon Gawijn nu ook heer van heel Ardoewaan kan worden. Rohalt wordt gevonden door Karanog, die de jongen meeneemt naar zijn schuilplaats, en daar aan Orm en Rikki (die de bergen in zijn gevlucht) vraagt om Rohalt als hun eigen zoon op te voeden.

Na de derde aflevering maakt de reeks een sprong van een jaar of vijftien, en de volwassen Rohalt (Frans Maas) droomt ervan om ridder te worden. Als hij zijn familie verlaat, kruist hij al snel de weg van twee schurken, Grim (Vik Moeremans) en Wezel (Leo Madder), die hem de rest van de reeks zullen blijven achtervolgen. Hij leert zwaardvechten en paardrijden bij heer Gorneval, waarna hij in dienst komt van Morholt, die, net als Freda, uiterst verbaasd is als hij Rohalts naam hoort. Rohalt raakt tevens bevriend met Gawijn (Johan Van Lierde), en als de schrandere nar Fulco (Nand Buyl) de waarheid omtrent Rohalts ware identiteit achterhaalt, vertelt hij dit aan Morholt, hopende zo Freda haar zoon terug te geven. Morholt heeft echter andere plannen, neemt Grim en Wezel in dienst als sluipmoordenaars, en stuurt Rohalt op allerlei gevaarlijke missies om hem te testen vooraleer hij hem tot ridder slaat.

Zoals gezegd dateert deze reeks uit 1972, het was de eerste reeks van de toenmalige BRT die in kleur werd opgenomen. Het plot zoals hierboven beschreven is een voor een jeugdreeks verrassend ingewikkeld kluwen van personages en relaties, en dat maakt het ook als volwassene best leuk om deze reeks te bekijken, al is jeugdsentiment natuurlijk de voornaamste drijfveer. Natuurlijk kan je de reeks nauwelijks vergelijken met een serie die nu gedraaid wordt, de middelen van toen waren niet die van nu. Men heeft zich trouwens best wat moeite getroost om van de originele filmopnamen een aanvaardbare, gerestaureerde versie te presenteren, gezien de erbarmelijke staat van het origineel een niet onopmerkelijke verdienste (de originele staat is heel even te zien in de allerlaatste scène van de laatste aflevering, waarover de aftiteling loopt die afwijkt van die van de 12 andere afleveringen). Desalniettemin zijn er heel wat verkleurde en/of overbelichte fragmenten te zien, maar de hoeveelheid spetters en krassen op de film is gelukkig beperkt gebleven – enkel in aflevering 9 Brandal de Grif (met zowaar een science fiction-element) is er gedurende minuten een vervelende spetter die blijft terugkeren.

De acteurs leveren meestal een aanvaardbare tot goeie prestatie af, al lijkt één en ander toch wat gekunsteld, zoals het eigenlijk de gewoonte was in jeugdseries van die tijd (ik heb hier ook De Kat liggen, de tweede BRT-serie in kleur, en daar is dat niet anders). De actiescènes lijken naar hedendaagse normen echt nergens naar, maar nogmaals: dit is te wijten aan beperkte middelen en tijd, het draagt anderzijds ook bij aan de nostalgie – in die tijd wisten we niet beter.

Ik heb indertijd als kleine jongen de reeks ademloos bekeken, helemaal in de ban was ik van de reeks, zijn personages, zijn mythische en epische elementen, waartoe ook het decor (de Provence tijdens een duidelijk hete zomer) en de muziek (soms middeleeuws aandoend, dan weer psychedelisch in de trent van de vroege jaren ’70) fel bijdroegen. Met de ogen van een veertiger blijft er verrassend veel van die magie over, en uiterst tevreden heb ik de reeks dan ook herbekeken. Over jeugdsentiment gesproken – zou Keromar al verkrijgbaar zijn in de vrt-klassiekers-reeks?

20 Reacties to “DVD: Het Zwaard van Ardoewaan”

  1. hehehehe, die hedendaagse acteurs kunnen ook niet veel meer acteren en dat noemt men kunst, als je die van vroeger vergelijkt met nu amai zenne een hemelsbreed verschil. Die jeugdfeuilletons zijn prachtig aaneen gestoken en met zeer veel zorg met de middelen van die tijd. Als je kijkt wat ze nu allemaal ter hunner beschikking hebben is het nu tegenwoordig maar armtierig gesteld met die tv uitzendingen. En dat in de computertijd. In die tijd moesten ze het nog doen zonder al die electronica en het was meer natuurlijker en spontaner dat ze speelden. Die feuilletons kunnen ze nu niet meer maken alhoewel ze veel meer middelen hebben. Elk jaar kwam er zo eentje uit en het was de moeite om naar te kijken en wat is er heden ten dage nog te zien op tv ? Altijd datzelfde gelul en gelal en herhalingen bij de vleet t’is echt om bij te schreien zo armtierig is het geworden.

  2. Heb juist de serie bekeken en het heeft aan waarde niets ingeboet, integendeel, een verademing na de tegenwoordige rommel. Ik weet niet of het aan het ouder worden ligt maar alles gaat me veel te snel, er wordt zo rap in oneliners gepraat dat je de helft verliest, ellenlang uitgesponnen knokscenes… nee, godzijdank dat er geen jeugdreeksen meer worden gemaakt, als je moet afgaan wat er elders geproduceerd wordt. Ik kijk dan vooral naar over de grote plas.
    Het Zwaard van Ardoewaan is, inhoudelijk beslist de beste BRT reeks ooit, al was het maar omdat de hoofdpersoon van het verhaal eigenlijk de schurk is, Morholt. Rohalt was gewoon een branieboy met meer geluk dan wijsheid. Ook ‘goede’ personages hadden hun slechet kantjes, bv de opportunistische nar Fulco.
    Al in Fabian van Fallada vond ik de schurk interessanter dan de held,hoewel hij geen enkele saving grace of excuus had, maar hij was tenminste intelligent. Maar sinds Ardoewaan merk ik bij mij de neiging me altijd in de schoenen van de ‘schurk’ de plaatsen en een zeker begrip op te brengen.
    Helaas kwam daarna ‘De Kat’, een echte afknapper, waar bovendien het milieubewustzijn je door de strot werd geramd. Sowieso was de BRT beter in historische series zoals Ardoewaan bv het latere Magister Maesius
    ‘Merlina’ was te stom voor woorden, een belediging voor de intelligentie. ‘Xenon’ was zo ongeveer de laatste BRT jeugdserie met waarde.
    Keromar zou in 2008 uitkomen, daar kijk ik naar uit.

  3. Arathorn Says:

    Gegroet,
    Ik zoek de gezongen thema van ‘Het zwaard van Ardoewaan”.
    gewoon uit nostalgie.
    Misschien ken je mij…uit de vroegere en nu helaas afgevoerde realitie reeks ‘de Saga van Oberon’ website van these days!

    Nog steeds schrijven we nog verhalen in middeleeuwse sfeer maar op een eigen site, http://arfex.demon.nl
    de sage van Oberon! Klik door naar Yahoo Koninkrijk Oberon en speel mee….je kan daar een echte rpg stijl van oberon mee spelen!

    Dat men nu ’t zwaard van Ardoewaan uit brengt geeft wel te denken dat ’t thema “Middeleeuwen” nu wel héél erg in en populair geworden is! Misschien dan men ooit een goeie film zou maken met die gegeven. Net zoals Windkracht 10 de serie en nu ook de film!! Het Zwaard van Ardoewaan The movie…stel je voor! Met de nieuwste CGI technieken zou te misschien kunnen tippen aan LOTR ? Ik brainstorm maar…je weet tegenwoordig maar nooit!
    Salve. Tot in koninkrijk Oberon ?

  4. Ik kom op deze site ook vanwege het gezongen thema.
    Ik heb het sinds de orginele uitzending in nederland (ook jaren 70) niet meer gehoord.
    Wat mij bij is gebleven is een stuk tekst uit het begin (broeder, mijn broeder…”) en een gelijkenis met het traditionele “Scarborough Fair”.

    Het gegeven zwaard-dat-vast-zit=behalve-voor-uitverkorene is natuurlijk ook geleend en wel van King Arthur en het zwaard excalibur.

    Laatst trouwens uit jeugd sentiment “floris” op DVD gekocht. een nederlandse jeugdserie rond een soortgelijk gegeven (ridder komt terug van verre landen) van Paul Verhoeven. Zwart-wil helaas. Minder diepgaand verhaal, wel leuk.

  5. gina

    Ben al van sinds de reeks uit kwam fan van Jef Demeds . Als kind viel me zijn acteertalent al op . Ben dus enorm blij dat we de reeks nu op DVD kunnen bekijken . Inderdaad met veel jeugdsentiment . Ben verbaasd dat men de reeks Dirk van Havenskerke nergens vernoemd . Dat was zover ik mij herinner ook indrukwekkend .

  6. Ik was blij verrast toen mijn zus in april bij haar bezoek de reeks ‘het Zwaard van Ardoeaan’ meebracht. Jeugdsentiment wordt des te groter wanneer je aan de andere kant van de wereld woont.
    Nu mijn man in India een nieuwe woonst zoekt, en ik met onze twee dochters van 10 en 11 in China achtergebleven ben om de verhuis voor te bereiden, kruipen we elke avond lekker voor tv om de reeks te bekijken. Aanvankelijk vonden onze ‘high tech’ kinderen het maar niets : wha, hoe vechten die, (wanneer Heer van Gorvenal Huoon kwetst, is duidelijk te zien dat het zwaard onder zijn arm schuift) of nog “mama, wat een rare attributen gebruiken die mensen”. Maar al na de tweede aflevering waren ze net als ik terug aan het scherm gekluisterd. De goede en de slechte, maar ook de goede met een slecht kantje. Vechten, ja maar op een ‘eerlijke’ manier. Geen oorverdovend lawaai, geen muziek die je knettergek maakt, geen overdreven sexueel geladen scenes en een taal waar kinderen die alleen Vlaams horen van hun ouders nog iets van kunnen leren.
    Vanavond de laatste afleveringen. Ik hoop dat ik deze zomer in Belgie nog andere reeksen kan op de kop tikken, zodat we die thuis kunnen bekijken. Alleszins een prachtig initiatief van de VRT.

  7. Frank Feyns Says:

    Broeder mijn Broeder het land……………geweldig nummer de
    titelsong van het zwaard van Ardoewaan,en de serie helemaal geweldig.
    Paul Verhoeven eens vragen of hij het wil verfilmen,zit wel
    een kans in……in iedergeval zie ik hem in augustus en neem
    de dvd mee,het zwaard blijf samen met de Alverman mijn favoriet.
    Trouwens het verhaal is realy something.

  8. Met wat geluk hoop ik binnenkort hier in Nederland de eigenaar te zijn van de DVD-serie van Ardoewaan. Als klein jochie heb ik zowat alles gezien. Volgens mij was dat in Tip-Top met Nonkel Bob. Maar goed, ik ben blij dat ik het nu weer zien kan, ben erg nieuwsgierig of ik het nog zo goed vind als toen. Misschien kan iemand me ook vertellen of De Kat, ook van de BRT ook ergens op DVD is. België had vrieger gewoon beter TV als NL, en volgens mijn vader is De kampioenen beter als wat dan ook uit NL. Ik bewaar de herinnering aan Ardoewaan en De Kat, die ik blijf zien als top series.

  9. Arathorn Says:

    Gegroet,

    Intussen is er véél water door de beek gevlied…
    En heb intussen ook de nu aan verlaagde prijs de kocht bij Bart Smit,ik wil geen reclame maken!
    Maar toch! Eindelijk bezit ik de reeks uit mijn ‘prille’ jeugdjaren van weleer!
    Ik heb de reeks nog niet terug zien,daar ik de dvd box net gekocht heb! (Intussen als U dit leest telt dit niet meer)

    Ik blijf bij mijn idee dat deze’toen’ prestigieuze jeugdserie ooit in ‘goede’ en juiste handen een pracht van een film zou kunnen worden…genre LOTR,ERAGON,CRUSADE IN JEANS…dus ik hoop ooit dat deze reeks of wel ooit verfilmd wordt of een remake zou kunnen komen als een serie! Nu met de nieuwste CGI technieken zou dit zeker en vast kunnen! Lokaties genoeg voor prachtige vista’s of kastelen! En zoals eerder beweerde,nu meer dan ooit is de middeleeuwen erg ‘in’.
    Ik zal er met alle jeugdsentiment de twee DVD’s,alle 13 afleveringen bekijken en denken hoe ’t vroeger was! intussen ze er van de oorspronkelijke cast niet veel meer van in leven…alle lof aan hen!

    Intussen kan ik nog steeds niet aan die muziek of titel thema ‘Broeder,mijn broeder de avond is rood…enz) niet te pakken krijgen,noch via sommige site’s of netwerken!
    Dus mocht er iemand zijn die dit toch gratis ter beschikking brengen kan of weet waar…plaats de url hier! Ik hoop dat mag van deze site owner ?

    En als er mensen zijn die graag schrijven en fantasie genoeg hebben…de site van Oberon ben je welkom!
    http://arfex.demon.nl
    Dan scrolen tot je Yahoo Koninkrijk Oberon tegenkomt,log daar in en verzin een naam of meerdere en je kan mee mooie verhalen schrijven in Konikrijk Oberon anno 1206 !

    Tot weldra ?
    Arathorn 😉

  10. Quinten Says:

    Zou “Xenon” ook al op DVD uitgekomen zijn of zijn er plannen om dit te doen ? Dit vond ik ook een prachtig feuilleton.

    Q.

  11. Het zou fijn zijn deze reeks nog eens te kunnen bekijken, op tv of op dvd.
    Daarom zoek ik zoveel mogelijk fans van deze reeks die zich willen aansluiten, en hopelijk komt deze reeks terug uit.
    zie de facebookpagina groepen xenon

  12. vakantiehuis Says:

    Leuke site!. Er zijn nog weinig goede sites over dit onderwerp te vinden.
    Ben blij met jullie toevoeging!
    Ik kan helaas geen bookmark aanmaken naar franksweblog.wordpress.com in Firefox. 😦 Weten jullie hoe dit komt?

    Groetjes Barbara

  13. DeKronieken Says:

    Hou allemaal de ogen en oren opengesperd, want er is op dit ogenblik een vervolg in aanmaak van deze serie!

    Nieuwe ideeën, nieuwe verhalen maar ook oude bekenden zullen te zien zijn!

    De Kronieken van Ardoewaan zijn in aanmaak, verspreid het woord!

  14. Advocaat Almere…

    DVD: Het Zwaard van Ardoewaan « franks weblog…

  15. The Temple Zutphen…

    […]DVD: Het Zwaard van Ardoewaan « franks weblog[…]…

  16. I get pleasure from, cause I discovered just what I used to be taking a
    look for. You’ve ended my 4 day lengthy hunt! God Bless you man. Have a great day. Bye

  17. ik zou graage aan de DVD box geraken van “het zwaard van Ardoewaan”.Ik ga naar de trouw van een Rohalt in april en die heeft die voornaam dankzij de serie,mijn wens is van die DVD box te schenken..

  18. this can be a great website lotrs of good information
    i can’t hold out to try a few of these products

  19. marina de blick Says:

    hallo allemaal; ook ik ben trouwe ardoewaanliefhebber,heb de boeken en de dvd; ben deze zomer op bezoek geweest in le barroux,het kasteel waar vele opnames gemaakt zijn; het is nu in handen van superlieve mensen die hun stempel dadelijk in mijn boek wilde drukken. en momenteel is er een pakket onderweg naar hun met daarin…. de boeken en de dvd!! die vonden het zo leuk om hun eigendom in boeken van meer dan 30jaar terug te zien staan!groetjes marina

  20. Helaas kwam daarna ‘De Kat’, een echte afknapper, waar bovendien het milieubewustzijn je door de strot werd geramd. Sowieso was de BRT beter in historische series zoals Ardoewaan bv het latere Magister Maesius

Geef een reactie

